Om oss
Om oss Strategi Produksjon Prosjekter Innovasjon Lisenskart
Bærekraft
Bærekraft Klima & Miljø Folk og samfunn Sponsing og støtte Styring
Styring Generalforsamling Rapporter og presentasjoner (eng)
Investor
Investor Om aksjen Utbytte Rapporter og presentasjoner Finanskalender Governance Belåning
Karriere Nyheter og media
Nyheter og media Nyheter Børsmeldinger Artikler
Kontraktører og leverandører
Goliat blir det første oljefeltet som kommer i drift i Barentshavet og er verdens nordligste offshore  oljeutbygging.

13. februar 2015

Goliat seiler til Norge

Goliatplattformen startet i februar 2015 seilasen fra Sør-Korea til Norge om bord på verdens største tunglastfartøy, Dockwise Vanguard. Goliat går nå inn i siste del av utbyggingsfasen før produksjonsoppstart.

Goliat blir det første oljefeltet som kommer i drift i Barentshavet og er verdens nordligste offshore  oljeutbygging. Goliatplattformen, som opereres av Eni Norge, er den største og mest avanserte sirkulære FPSO (flytende produksjons-, lagrings- og losseenhet) noensinne bygget.

Ankomst i april
Reisen til Hammerfest i Finnmark vil ta om lag 60 dager, med forventet ankomst i begynnelsen av april. Etter et kort opphold i Hammerfest der plattformen klargjøres for drift, vil den taues de 80 km ut på feltet for oppkobling og ferdigstillelse. Plattformen vil holdes fast av 14 ankerliner og kobles opp til havbunnsutstyret, som består av i alt åtte brønnrammer med til sammen 22 brønner.

Utbyggingsløsningen på Goliat er designet spesielt for forholdene i Barentshavet med en rekke tekniske nyvinninger og konsepter.

 

Store ringvirkninger i nord
Goliat representerer en av de viktigste produksjonsoppstartene i år, og blir en viktig milepæl både for Eni Norge og i utviklingen av petroleumsnæringen i Barentshavet.

Som operatør for Goliatfeltet har Eni Norge som mål å skape ringvirkninger i nord, blant annet gjennom industriutvikling, bedriftsetableringer og økt kompetanse.  For å tilrettelegge for lokal industri, har Eni Norge delt tradisjonelt store kontrakts-pakker knyttet til drift og vedlikehold inn i en rekke mindre enheter. Dette har ført til betydelig lokal oppbygging av industri. Store deler av leverandørkjeden er nå etablert i Hammerfest og er i posisjon til å starte arbeidet gjennom inngåtte kontrakter.

I perioden fra ankomst til oppstart på feltet forventes det betydelig opptrapping av aktivitet i og rundt Hammerfest.

 

Skaper arbeidsplasser
Eni Norge har etablert en egen driftsorganisasjon på 60 personer i Hammerfest. Videre vil det jobbe mellom 120-140 personer på Goliatplattformen. I tillegg kommer mannskapet på fartøyer og arbeidsplasser hos en lang rekke leverandører med base i Hammerfest. Årlige drifts og vedlikeholdskontrakter knyttet til drift og vedlikehold av feltet vil ligge på cirka 1,5 milliarder kroner, som vil bidra til å sikre arbeidsplasser i mange år.

De siste årene er det bygget omfattende infrastruktur i Hammerfest knyttet til Goliatutbyggingen, som for eksempel kontorfasiliteter, boliger, basefunksjoner og oppgradering av kraftnettet i kommunen.

Så langt har Goliat gitt kontrakter til norske leverandører for flere titalls milliarder kroner.

 

Goliat seiler til Norge – se film
Bilder fra utseilingen.

 

Om Goliat:
Goliat FPSO er designet av det norske selskapet Sevan Marine, og er bygget ved Hyundai Verftet i Sør-Korea. Plattformen har en produksjonskapasitet på 100 000 fat oe/dag, og lagringskapasitet på en million fat. Plattformen veier 64 000 tonn, er 107 meter i diameter, 75 meter høy og designet for å kunne motstå en titusenårsstorm i Barentshavet.  Anslått utvinnbare reserver på feltet er 178 millioner fat oljeekvivalenter. Feltets levetid er foreløpig beregnet til 15 år.

Om Eni Norge:
Eni Norge feirer i år 50 år på norsk sokkel. Selskapet er en del av Eni SpA, som er et italiensk integrert energiselskap med aktiviteter i mer enn 85 land.

 

Kontaktperson:
Andreas Wulff, kommunikasjonsdirektør, Eni Norge, mobil 926 16 759