Om oss
Om oss Strategi Ledelse Styret Produksjon Lisenskart Prosjekter
Bærekraft
Bærekraft Klima & Miljø Folk og samfunn Sponsing og støtte Styring
Styring Generalforsamling Rapporter og presentasjoner (eng)
Investor
Investor Om aksjen Utbytte Rapporter og presentasjoner Finanskalender Governance Gjeldsinformasjon
Karriere
Karriere Ledige stillinger
Nyheter og media
Nyheter og media Nyheter Børsmeldinger Artikler
Kontraktører og leverandører
Kontraktører og leverandører Vilkår for kjøpsordre Etiske retningslinjer Policy hub

17. april 2015

Goliat har ankommet Hammerfest

Etter 63 dager og en reise på 15 608 nautiske mil fra Sør-Korea, ankom Goliatplattformen Hammerfest i dag. Her skal plattformen klargjøres for den første oljeproduksjonen i Barentshavet. Goliat blir det nordligste offshore oljefeltet noensinne, når det kommer i drift i løpet av sommeren.

Goliatplattformen har blitt fraktet om bord på verdens største tunglastfartøy, Dockwise Vanguard. Seilasen har gått over de indiske hav, via sydspissen av Afrika og vest av de britiske øyer.  

Den sirkulære plattformen, en såkalt produksjons-, lagrings- og losseenhet (FPSO), skal flytes av tunglastfartøyet i fjorden like utenfor Hammerfest. Dette skjer ved at Dockwise Vanguard senkes ti meter under vann. Da vil plattformen flyte av seg selv, og fem slepebåter tar arbeidet med å flytte den 170 meter høye innretningen til Ersvika utenfor Hammerfest.

Høy aktivitet
I Ersvika starter arbeidet med endelig klargjøring av plattformen. Det vil bli foretatt inspeksjoner, tester og kontroller av utstyr og systemer. Arbeidet på plattformen vil foregå døgnkontinuerlig. 11 fartøy deltar i installasjonsarbeidet i fjorden, som er ventet å ta to-tre uker.

Slepes til feltet i mai
Etter klargjøringen i Ersvika slepes plattformen de rundt 80 kilometerne ut til Goliatfeltet, og skal først kobles til 14 ankerliner. Deretter vil plattformens styringskabler og stigerør, samt den elektriske kraftkabelen fra land bli trukket. Videre skal systemene på plattformen og produksjonsanlegget på havbunnen klargjøres for produksjon.   

Oppstart av produksjon skjer etter planen i midten av 2015. 

Designet for Barentshavet
Goliat er verdens største og mest avansert sirkulære oljeplattform. Den er spesielt designet og konstruert for drift i Barentshavet, med lange mørkeperioder og fare for ising. Plattformen er vinterisert og konstruert for å tåle en 10 000 års storm i Barentshavet. Ny teknologi er utviklet på en rekke områder, både for å redusere risiko for personell og miljø, men også for å kunne håndtere eventuelle beredskapssituasjoner.

Driftes fra Hammerfest 
I produksjon skal Goliatplattformen ha et mannskap på rundt 40 personer. Totalt vil om lag 120 personer jobbe skift offshore. Feltet skal driftes fra Hammerfest, der Eni Norge har etablert en driftsorganisasjon på 60 personer. Det har vært viktig for Eni Norge å skape ringvirkninger i nord. Det er gjort gjennom å stille krav til leverandører om lokal etablering og tilstedeværelse i Hammerfest. Som et resultat er nå et 50-talls bedrifter med organisasjon i Hammerfest engasjert i vare- og tjenesteleveranser til Goliat.

 

Kontaktperson
Andreas Wulff, kommunikasjonsdirektør i Eni Norge, mobil 926 16 759

 

 

 

Verdens største og nordligste

Goliatplattformen er verdens største og
mest avanserte sirkulære produksjons-,
lagrings- og losseenhet (FPSO).

 Den er designet av det norske selskapet
Sevan Marine, og er bygget ved Hyundai
verftet i Sør-Korea.

Plattformen har en produksjonskapasitet
på 100 000 fat olje per dag, og lagrings-kapasitet
på én million fat.

Plattformen veier 64 000 tonn (dødvekt),
er 107 meter i diameter og 170 meter høy,
inkludert flammetårn. Fra bunn til helikopter-
dekk er det 75 meter.

Anslått utvinnbare reserver på feltet er
178 millioner fat oljeekvivalenter.

Feltets levetid er foreløpig beregnet til 15 år.

 

Tre spesialdesignede tankbåter er bygget for
å hente olje fra Goliat. Plattformen vil ukentlig
få anløp av en tankbåt.

Goliat er verdens nordligste offshore oljeutbygging.